Every child is an artist…

pablopicassoquote

Image via ILoveArt

I finally had the chance to use my wheel for the first time; and I was actually more excited about my daughter watching what it could be done with it than using it myself. After watching how excited she got about the idea of trying something new, I started thinking what I’m doing as a mom to keep that interest on new things in her. I know it’s kind of hard to know right now what her interests and likes will be, and of course I would love art to be part of those likes; but what I do know is that creativity should be a part of her life, no matter her likes or abilities.

Have you ever thought that sometimes we are the reason of our own lack of creativity? And don’t even talk about our children’s creativity, we play a very important role in the how they develop their creativity and ability to come up with creative ideas. I remember one of my classes, in my last semester of college, we talked about how common has become of teachers not willing to deal with high levels of creativity in kids. One of my classmates talked about her brother experience, who had a very similar condition to ADD, and how there were people who didn’t even know how to handle the situation. He was even rejected by some schools and just because he had different interests than the rest of the kids. His parents ended up homeschooling, but that way he developed an amazing ability to design and build vehicles in small scales.

It was during that class that we saw the following video (WARNING, it is kind of creepy at the end), and we had a very interesting discussion about how we, the adults, set up limits on kids’ creativity, whether as parents or teachers. We ask them to be creative but just not TOO creative, and we even dare to tell them what is creative and what is not. Then, what is the purpose of “teaching” them to be creative if we are going to limit them according to our reasoning? What’s the point of it if an idea that is “way too creative” freaks us out? We just don’t know how to handle it!

I think the title of the video says a lot of what it is about (Don’t hug me I’m scared), it’s a complete contradiction to logic. Aren’t we suppose to comfort those that are scared, with a hug for instance? It happens the same with us, it’s a huge contradiction to expect our children to be creative, but keep telling them that they must color “inside the lines”. Why don’t we just give them blank paper and let them go? Just something to think about…

*****

El otro día, por fin tuve la oportunidad de usar mi torno por primera vez y en realidad me emocionaba más la idea de que mi hija viera lo que se podía hacer con él que usarlo yo misma. Después de ver la emoción de ella al probar algo nuevo, me puse a pensar que estoy haciendo yo como madre para mantener ese interés por lo nuevo en ella. Sé que es muy difícil ahora predecir cuales serán sus intereses, y claro que me encantaría que el arte fuera uno de ellos, pero lo que sí sé es que la creatividad será algo indispensable en su vida, no importa cuáles sean sus intereses o habilidades.

¿Se han puesto a pensar como muchas veces nosotros somos los propios limitantes de nuestra falta de creatividad? Y ni hablar de la creatividad de nuestros hijos, nosotros jugamos un papel tan importante en el desarrollo de su creatividad y habilidad para expresarse en maneras inovadoras. Recuerdo en mi último semestre en la universidad, en una de mis clases se habló de eso, y cómo es cada vez más común que los maestros en las escuelas no están dispuestos a manejar niveles más altos de actividad o creatividad en los niños. Una compañera contó la experiencia de su hermano, con una condición parecida al Transtorno por Déficit de la Atención (ADD), hubo quienes no supieron manejar la situación de la mejor manera; era rechazado por las escuelas y todo porque, a mí parecer, tenía un interés diferente a el de todos los niños. Finalmente sus padres decidieron educarlo en casa y así desarrolló una habilidad sorprendente para diseñar y construir vehículos en miniatura. 

De hecho, durante esa clase vimos el video que comparto más abajo (ADVERTENCIA, está medio feo al final), y hablamos de cómo nosotros los adultos le ponemos un límite a la creatividad de los niños, ya sea como padres o como maestros. Les pedimos que sean creativos pero al mismo tiempo les decimos qué es creativo y qué no. Entonces ¿qué propósito tiene enseñar a los niños a ser creativos si los vamos a limitar según nuestro criterio? ¿Si a veces enfrentar una idea “demasiado creativa” nos asusta?

Creo que el título del video dice mucho (No me abraces porque estoy asustado), es una idea totalmente contradictoria, puesto que abrazas a las personas cuando necesitan de algún confort, como cuando están asustadas. De igual manera nosotros nos contradecimos al esperar de nuestros hijos que sean creativos, pero desde pequeños los limitamos a colorear sólo “dentro de las rayas” ¿Por qué no les damos hojas en blanco y que ellos decidan lo demás?

Link to video

And to leave you with a better image, here are some pictures I have been taking of my little artist :)

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Y para dejarlos con una mejor imagen, aquí les comparto algunas fotos que he tomado de mi pequeña artista :)

littleartist1

littleartist_0006

littleartist2

littleartist

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